Illóolajos tippek stressz enyhítésre

A szaglás a leginkább kihasználatlan érzékszervünk, amely még mindig az egyik legerősebb és a legősibb érzékünk. Megakadályozza, hogy megigyuk a savanyú tejet, 30 mérfölddel távolabbi tüzet is képes észlelni. Míg más emlősöknek, például kutyáknak és macskáknak sokkal élesebb szaglásuk van, az emberi érzék még mindig rendkívüli, mivel az emberi genom több, mint 950 szaglóreceptor gént tartalmaz. Arról nem is beszélve, hogy ez az egyetlen érzékszerv, amely közvetlenül érinti az agy érzelmekért és memóriáért felelős részét.

A stresszoldás messze az aromaterápiás gyakorlat legerősebb pillére. Az aromaterápia nagyon hasznos technika lehet a relaxációs gyakorlatok használata közben. Összetett kémiai összetevőinek köszönhetően az illóolajok szerepet játszhatnak a kellemetlen érzelmek átalakításában, ellazulást váltanak ki, és potenciálisan csökkenthetik a stressz lélekre és testre gyakorolt káros hatását. Ezenkívül az illóolajok hihetetlenül kiegészítik más egészséges stresszoldó technikákat, mint például a meditációt, a jógát, az esti lazító fürdést stb.

A legtöbb tanulmány, valamint a klinikailag alkalmazott tapasztalatok is azt mutatják, hogy a különféle illóolajok, például a levendula, a citrom és a bergamott segíthet a stressz, a szorongás, a depresszió és más hangulati zavarok enyhítésében. Leginkább az illóolajok belélegzése képes jeleket továbbítani a szaglórendszer felé, és serkenti az agyat, hogy neurotranszmittereket (például szerotonint és dopamint) fejtsen ki, ezáltal tovább szabályozzák a hangulatot. (1

Néhány kedvenc tanulmányom arról, hogy az illóolajok hogyan csökkenthetik a stresszt és befolyásolhatják a hangulatot

Egy 41 egészséges nő részvételével végzett randomizált keresztezett vizsgálat kimutatta, hogy a nyál kortizolszintje jelentősen csökkent a bergamott illóolaj belélegzése után. Emellett csökkent a szívfrekvencia (HF), nyugodtabban vert a szívük, nem voltak olyan kiugró értékek. (2)

Egy 57 résztvevővel végzett kis kísérleti tanulmány azt találta, hogy a bergamot váróteremben történő diffundálása növeli a pozitív érzéseket és hangulatot. (3)

Egy randomizált, egyvak kontrollvizsgálat kimutatta, hogy a levendula és az ylang-ylang keverék belélegzése jelentősen csökkentette a stresszt, a szimpatikus idegrendszeri aktivitást, csökkentette a vérnyomást és a szérum kortizolszintjét. (4)

Egy placebo-kontrollos vizsgálat kimutatta, hogy az édes narancs illóolaj bőrön történő alkalmazása csökkenti az autonóm idegrendszer izgalmát (csökkenti a szívfrekvenciát és a légzésszámot), ugyanakkor növeli a vidámságot és a hangulatot. (5)

32 klinikai vizsgálat metaanalízise azt sugallta, hogy a különböző illóolajokkal végzett aromaterápia enyhítheti a szorongást. (6)

Wow…micsoda eredmények, ugye? 

5 aromaterápiás tipp a stressz enyhítésére

1) Találd meg az aromapreferenciáit

Az illóolajok leginkább akkor segítenek a stressz enyhítésében, ha pozitív érzelmi reakciót vált ki egy aromára. Vannak bizonyos illóolajok, amelyek kémiai összetevőik alapján az érzelmi és a stressz támogatására helyezik a hangsúlyt, azonban bármilyen kellemesnek tartott aroma hasznos lehet a relaxációs reakció beindításában.

Hogyan csináljam ezt?

Egész nap figyelj arra, hogy az aromák milyen hatással vannak rád. Pozitívan és negatívan is. Tudatosan keresd azokat az aromákat, amelyektől jól érzed magadat. Talán a kinti tűlevelű fákról felszabaduló terpének illata, vagy a frissen sült sütemények, vagy a kedvenc samponod vagy habfürdőd illata az. Amikor érzelmileg válságban vagy, keresd ezeket az aromákat, lélegezd be, és figyeld meg, hogyan változtatják meg hangulatodat.

Az aromaterápiával kapcsolatban sok embert vonzanak bizonyos aromakategóriák. Amikor megszagolsz egy illóolajat vagy egy illóolaj szinergiát, elemezd az aromát, és mérd fel, mit szeretsz és mit nem. Van olyan aromakategória, amelyet jobban kedvelsz, mint a többit?

Néhány példa az aromakategóriákra:

 

2) Használj illóolajokat stresszoldó tevékenységek közben is

Kezd el használni azokat az illóolajokat, amelyeket a legkellemesebbnek találsz, stresszoldó tevékenységek alkalmával, mint például fürdő, jóga, meditáció, masszázs vagy párologtasd, amikor pihenésre vágysz egy hosszú nap után. A szaglórendszer anatómiájának és a limbikus rendszerrel való közvetlen kapcsolatának köszönhetően az agy elkezdi kialakítani az illóolajok és a relaxáció emlékező illattársításait. Ezt szagkondicionálásnak is nevezik.

Tanulmányok kimutatták, hogy a szagok az érzelmeket az asszociáción keresztül átalakítják, majd az érzelmek helyettesítőjeként működnek, befolyásolva későbbi érzéseinket. (7)

-Dr. Rachel Herz, egy jól ismert kognitív idegtudós.

3) Gyakorold a mélylégzést

A stressz és más negatív érzelmek időszakában szánj egy percet, és nyúlj azokhoz az illóolajokhoz, amelyek felé vonzódsz, és amelyekkel korábban emlékező illattársításokat alakítottál ki. Nyisd ki az üveget és illatozd meg. Lélegezz lassan és mélyen, lélegezd be a csodálatos aromákat az orrodon keresztül, lélegezd ki a száján keresztül, és old fel a testben lévő feszültséget. Számos tanulmány kimutatta, hogy az illóolajok komplex kémiai összetevőik miatt relaxációs reakciót válthatnak ki. Ügyelj arra, hogyan reagál az elméd és a tested röviddel ezután.

4) Koncentrálj magára a stresszre, ne csak a tünetre

Az elme-test kapcsolatának köszönhetően hajlamosak vagyunk fizikailag tárolni és megtartani a stresszt különféle módon a testünkben. Például: fejfájás, nyak- és vállfeszülés, hátfájás, alvászavarok, bőrkiütések, mentális fáradtság és bélrendszeri elváltozások. Amikor a stressz fizikai megnyilvánulásával küzd, nem csak a fizikai megnyilvánulás támogatása hasznos, hanem magát a stresszt is. Például borsmenta tekercselése a fejfeszültség enyhítésére, de levendula vagy más nyugtató, stresszoldó illóolaj alkalmazása vagy belélegzése is hasznos stresszes időszakokban.

5) Legyél következetes

Kezd el az egészséges életmódot tudatosan kialakítani az illóolajok használatával, még akkor is, ha éppen nem vagy stresszes. Ahelyett, hogy csak a stressz enyhítése miatt nyúlnál az illóolajokhoz, kezd el proaktívan használni őket, mielőtt szembesülnél a stresszorokkal. Ha következetesen használjuk az aromaterápiát, akkor kezdjük kényelmesebben érezni magunkat nyugodtnak és kiegyensúlyozottabbak lenni, és így kisebb az esélyünk arra, hogy stresszhelyzet esetén rosszul legyünk.

Feszültnek érzed magad? Íme néhány módszer, amikor az illóolajok segíthetnek:

  • Nyugodt érzelmi állapot a szimpatikus idegrendszer aktivitásának csökkentése
  • Az alvás elősegítése
  • Enyhítsd a feszültséget
  • Növeld az energiaszintet
  • Az egészséggel való megküzdési készség fejlesztése
  • Engedd meg, hogy a jelen pillanatában érezd magadat
  • Elősegíti a pozitív gondolkodást
  • Javítja a memóriát és a fókuszt
Szeretnél többet megtudni az aromaterápia stresszoldó használatáról? Keress bátran privát üzenetben. 

 

Jogi nyilatkozat: Ez a blog csak általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem minősül orvosi, ápolási vagy egyéb professzionális egészségügyi szolgáltatásnak, beleértve az orvosi tanácsadást. A blogon található információk vagy a blogon hivatkozott anyagok felhasználása a felhasználó saját felelősségére történik. A blog tartalma nem helyettesítheti a professzionális orvosi tanácsokat, diagnózist vagy kezelést. A felhasználók nem hagyhatják figyelmen kívül vagy késleltethetik az orvosi tanács megszerzését az esetleges egészségügyi állapotukkal kapcsolatban, és ilyen állapotok esetén egészségügyi szakembereik segítségét kell kérniük.

Hivatkozások:

  1. Lv XN, Liu ZJ, Zhang HJ, Tzeng CM. Aromatherapy and the central nerve system (CNS): therapeutic mechanism and its associated genes. Curr Drug Targets. 2013 Jul;14(8):872-9.
  2. Watanabe E, Kuchta K, Kimura M, Rauwald HW, Kamei T, Imanishi J. Effects of bergamot ( Citrus bergamia (Risso) Wright & Arn.) essential oil aromatherapy on mood states, parasympathetic nervous system activity, and salivary cortisol levels in 41 healthy females. Forsch Komplementmed. 2015;22(1):43-9.
  3. Han X, Gibson J, Eggett DL, Parker TL. Bergamot (Citrus bergamia) Essential Oil Inhalation Improves Positive Feelings in the Waiting Room of a Mental Health Treatment Center: A Pilot Study. Phytother Res. 2017 May;31(5):812-816. doi: 10.1002/ptr.5806. Epub 2017 Mar 24.
  4. Hwang JH. [The effects of the inhalation method using essential oils on blood pressure and stress responses of clients with essential hypertension]. Taehan Kanho Hakhoe Chi. 2006 Dec;36(7):1123-34.
  5. Hongratanaworakit, Tapanee & Buchbauer, Gerhard. (2007). Autonomic and emotional responses after transdermal absorption of sweet orange oil in humans: Placebo controlled trial. International Journal of Essential Oil Therapeutics. 1. 29-34.
  6. Gong M, Dong H, Tang Y, Huang W, Lu F. Effects of aromatherapy on anxiety: A meta-analysis of randomized controlled trials. J Affect Disord. 2020 Sep 1;274:1028-1040.
  7. Herz, Rachel. The Scent of Desire. (2007). Harper Collins Publishers: New York.