Asztma és aromaterápia

Picture of Dr. Losonczyné Dr. Bagaméry Judit

Dr. Losonczyné Dr. Bagaméry Judit

Asztma és aromaterápia

Szerettél volna valaha „természetesebb megközelítést” gyermeked vagy saját magad számára az asztmád enyhítésében? Gondoltál már arra, hogy esetleg illóolajokat használj?

Akkor most rántsuk le a leplet, és nézzük meg igen részletesen együtt, hogy mit szabad és mit nem szabad tenned!

Sok állítás létezik arról, hogy az illóolajok mennyire hatékonyak az asztma kezelésében, sőt az asztmás rohamok megelőzésében is. Ezekre az állításokra bizonyítékokat találhatsz online blogokban, a hírekben és nem beszélve a közösségi médiáról.

De vajon ezek az állítások igazak?

És biztonságosak-e az illóolajok használata asztmára, csak azért, mert „természetesnek” tartják őket?

Ezek jó kérdések, és minden tőlem telhetőt meg fogok tenni, hogy válaszoljak ebben a bejegyzésben.

Különítsük el a mítoszokat a tényektől, amikor az illóolajokról és az asztmáról van szó. Ennek a Blognak a megírásához ezért szakmai segítséget is kértem dr. Mucsi Jánostól, tüdő- és belgyógyász szakorvostól, az Erzsébet Gondozóház vezetőjétől.

dr. Mucsi János

Az asztma megismerése

Az asztma egy gyulladásos krónikus légúti betegség. A légúti nyálkahártya gyulladása gyakran okoz hörgőszűkületet. Az asztma hátterében gyakran állhat allergia is, de az asztmások harmadánál nem mutatható ki semmilyen légúti allergia sem. Érintettjei a jellemzően rohamokban jelentkező hörgőszűkület miatt köhöghetnek és fulladhatnak, légzésük sípoló lehet. A betegeknél elsősorban a kilégzés nehezített. A légvételi problémák hátterében az áll, hogy a hörgőnyálkahártya az asztmára jellemző gyulladás miatt megduzzad, a légúti nyálkahártya mirigyei több, ráadásul sűrű és tapadós váladékot (köpetet) termelnek, a hörgők izomzata pedig összehúzódik. Mindhárom folyamat hátterében a légúti nyálkahártya gyulladása áll, a célja pedig a hörgő járatának a beszűkítése. A hörgők mintegy védik ezzel magukat az őket károsító anyagoktól, mit sem törődve azzal, hogy így a gazdájuk oxigénellátását akadályozzák, szinte megfojtva azt.

Nem tudjuk pontosan, hogy miért lesz valaki asztmás. Megfigyelhető családi halmozódás, azaz genetikai hajlam szerepet játszik az asztma kialakulásában. Gyakran egy egyszerű légúti vírusfertőzést követően jelennek meg az asztmás tünetek, de szerepet játszhat a levegőszennyezés és számos egyéb, még ismeretlen tényező is az asztma kialakulásában.

Az asztmásoknál a légutak valami miatt túlságosan érzékenyek, és hétköznapi ingerekre – például allergénekre, fizikai terhelésre, hideg levegőre vagy stresszre – gyulladással reagálnak. Allergiás asztma elsősorban azoknál jelentkezhet, akik fapollenre, fűfélék és gyomok pollenjeire, penészgombára, házi poratkára, állati szőrökre és tollakra érzékenyek

Nem mindenki allergiás, aki asztmában szenved. Vannak, akik úgy találják, hogy asztmás tüneteiket olyan dolgok váltják ki, mint a levegőszennyezés, a vegyi anyagok, a parfüm és a fűrészpor.

Bármi is legyen a kiváltó ok, a tünetek ugyanazok:

• Visszatérő, száraz köhögés
  • Zihálás, sípoló légzés
  • Mellkasi szorítás
  • Légszomj

Az illóolajok hatása az asztmára

Rengeteget kutattam, irodalmaztam ebben a témában, hiszen gyógyszerészként felelősségemet érzem abban, hogy az emberek biztonságosan tudják használni az aromaterápiát, így az asztmások körében is.

“Az asztma olyan állapot, amely gyakran rosszabbodik a szorongásos pillanatokban” – mondta Erin Stair, MD, MPH, New York-i orvos. A légzőgyakorlatok bizonyos aromaterápiával kombinálva sok esetben enyhülést is nyújthatnak.

Egyes illóolajok gyulladáscsökkentő hatásúak, és egyes embereknél előnyösek lehetnek az asztma enyhítésében.

A legtöbb minőségi, lektorált tanulmány kizárólag az illóolajokban, mint aromaterápiás lehetőségekben rejlő lehetőségeket vizsgálta és elemezte. Az illóolajok viszont soha nem lehetnek az asztma fő kezelési módjai. Egyes embereknél az aromaterápia tüneteket válthat ki.

Az Asthma and Allergy Foundation of America, az asztmával kapcsolatos információk egyik elismert forrása, egyértelműen kijelenti, hogy: “Nincs bizonyíték arra, hogy az illóolajok segíthetnének az asztmában. Valójában az olajok által kibocsátott részecskék belélegzése asztmás rohamot válthat ki.“

Számos olaj azonban könnyíthetit az asztmás beteg tüneteit. A tüdőgyógyász szakorvos által javasolt terápiát nem helyettesítheti, de alternatív kiegészítő lehet.

Szegfűszeg

Valószínűleg ismered a szegfűszeget a kulináris világból. A szegfűszegből illóolajat is lehet kivonni, amely segíthet enyhíteni az asztma tüneteit. A szegfűszeg illóolaj segíthet csökkenteni az olyan tüneteket, mint a zihálás, a mellkasi fájdalom és a légzési nehézség. De nem helyettesíti a rohamoldó gyógyszeres kezelést.

Rozmaring

Egy korai tanulmány szerint a rozmaring kivonat ellazítja a légcső simaizmait. Ez nyugodtabb légzést eredményez.

Egy 2018-as tanulmány kimutatta, hogy a rozmaring csökkentheti az asztma tüneteit azoknál az embereknél, akik nem tapasztaltak javulást a hagyományos kezelésekhez képest. A vizsgálat résztvevői csökkentették az asztmás tüneteket, mint például a köhögést, a köpettermelést és a zihálást.

Kakukkfű

Egy 2021-es állatkísérlet szerint a kakukkfű csökkentheti a gyulladást és támogatja a tüdősejtek egészségét. Ebben a vizsgálatban a kakukkfűolajat fogyasztó állatoknak kevesebb asztmás tünete volt. De több kutatásra van szükség annak kiderítésére, hogy a kakukkfűnek ugyanolyan asztmaellenes hatása van-e az emberekben.

A kakukkfű kivonatát egyéb tüdőbetegségek, például köhögés és hörghurut kezelésére a mai napig használják.

Az illóolajok használata az asztmások körében

Az asztma illóolajos enyhítésének legmegfelelőbb időpontja a rohamok közötti időszak, nem pedig a rohamok vagy a tünetek fokozódása közben.

Íme néhány útmutatás az induláshoz:

• Keverj el 2-3 csepp illóolajat 30ml hordozóolajban. A hordozóolajok semleges olajok, amelyek felhígítják az illóolajat, ezzel segítve a bőrön való használatát.
  • Kend el az olajkombinációt a mellkasodon, és lélegezd be az illatot 15-20 percig.
  • Szükség szerint ismételd meg naponta.

Emellett az illóolajokat önmagukban vagy kombinációban helyezheted a diffúzorba, amely porlasztja az olajat a belélegzett levegőbe. Mindig csak 1-1 cseppel indulj el.

A lehető legnagyobb körültekintéssel használd, és próbáld ki az illóolajokat. Valószínűleg semmilyen allergiás tünetet sem fog okozni, de előfordulhat, hogy igen. Ha úgy érzed irritál és fulladsz tőle, akkor ne használd többet azt az illóolajat. Itt is igaz a fokozatosság elve, sőt még lassabban kezdd el beépíteni az illóolajok használatát a mindennapjaidba.

Tehát, ha úgy döntesz, hogy kipróbálod az illóolajokat az asztma enyhítésére, először lépj kapcsolatba orvosoddal.

Csak olyan illóolajokat használj, amelyek szigorú minőségi előírásokkal rendelkezik. Ne próbálkozz olcsó illóolajokkal, mert többet árthatsz magadnak, mint gondolnád.

Egyenként próbálj meg egy olajat, nagyon kis mennyiségben, hogy megtudd, hogyan reagálsz rá. És mindig az előírás szerint szedd be a napi asztma elleni gyógyszeredet, valamint mindig legyen kéznél a „mentőinhalátorod”!

Szeretnék még egy tévhitet eloszlatni az emberekben.

Miért ne félj a szteroid sprayk használatától? Hiszen legtöbben ezt szeretnék elhagyni.

Ebben kértem ki dr. Mucsi János szakmai véleményet. Olvassátok az ő írását.

“A hazai és a nemzetközi irányelvekben is az inhalációs szteroidok jelentik az asztma kezelésének az alapját. Azzal, hogy közvetlenül a légutakba juttatjuk a gyulladáscsökkentő hatású szteroidot, a töredékére tudjuk csökkenteni a hatóanyag mennyiségét. A mikrogrammos mennyiségben bejuttatott inhalációs szteroidoknak a szervezet egyéb részeire nincs érdemi hatása, ezért hozzászokás veszélye nélkül adhatóak már egy éves kortól évtizedeken át.

Az asztma kezelésében használt leggyakoribb gyógyszereket, így a szteroidokat és a hörgőtágítókat általában együtt adjuk annak érdekében, hogy a gyors tünetoldásért felelős hörgőtágítóval együtt bejuttassuk, azaz belélegeztessük az igazi gyógyszert, az asztmás légúti gyulladást megszüntető szteroidot is. A hörgőtágítót és a gyulladáscsökkentő szteroidokat is a mellékvese által termelt hormonokból fejlesztették ki, csak sokkal hatékonyabbak, biztonságosabbak, illetve jobban adagolhatók, mint a testünkben termelődő “természetes” gyógyszerek.

Fenyegető koraszülés vagy vetélés esetén ezeket a gyógyszereket szájon át vagy akár vénásan több száz-, olykor ezerszeres adagban kapják napokon, heteken át a kismamák, mert a hörgőtágító az nemcsak a hörgők, hanem a méh izomzatát is ellazítják, csak ehhez sokkal nagyobb dózisra van szükség, mint az asztmás panaszok csillapítására. A szteroidok nagy dózisban adva gyorsítják a magzat tüdejének az érését, ezáltal a koraszülött képes lehet levegőt venni az idő előtti megszületése után.

A legjobb tehát, ha az asztmás beteg követi a tüdőgyógyász orvosának a javaslatait.

Az illóolajok az asztmás betegekre általában nem jelentenek veszélyt, de asztmás rohamban, légúti fertőzések idején óvakodjunk a túlzott használatuktól, hiszen az illatanyagok jelentős része a tüdőben választódik ki, és mivel vizet visz magával, ezáltal felhígítja a köpetet. A felhígult köpet pedig tovább szűkítheti a gyulladt hörgőket, nehezítve az asztmás beteg légzését.

A kellemes illatok nyugtatják az embert, a stressz csökkentésével a légzés is könnyebbé válhat.”

Ezúton is szeretném megköszönni doktor úrnak a szakmai segítségét és kedvességét.

Erzsébet Gondozóház - Családias magánrendelő Gödöllő szívében

Hasonló cikkek

PMS

PMS! Mi is az pontosan és mit tudsz tenni ellene?

Mi az a PMS? És mit tudsz tenni ellene?  Sok nő mindenféle kellemetlen tünettől szenved közvetlenül a menstruáció kezdete előtt: fájdalmas, duzzadt mellek, derékfájás, ízületi fájdalom, fejfájás, puffadás, súlygyarapodás, hangulati ingadozások, dühkitörések, komor, ingerlékeny, szorongó, fáradt és visszahúzódó viselkedés …

Tovább olvasom »
Görögdinnye koktél

Nyári görögdinnye koktél